In week 2 verwachtte Stijn vooral van mij dat ik taken die ik in de eerste week had geleerd volledig en correct kon uitvoeren. Uiteraard waren er zaken die ik nog niet kon of had gezien maar daar hield hij zeker rekening mee. Week 2 was zeker en vast ook enorm geslaagd.
Ik had het gevoel dat ik hem echt goed kon helpen wat mij uiteraard een goed gevoel gaf.

Er waren veel klanten die een nieuw toestel kochten bij ES maar helemaal nog niet wisten hoe ze dit gebruiksklaar moesten maken. Stijn vroeg aan mij of ik enig idee had hoe ik dit precies moest doen.
Natuurlijk had ik wel al eens een laptop gebruiksklaar gezet voor een familielid dus antwoorde ik met een vastberaden ja.

Bij het opstarten van het toestel voor de eerste keer download je meteen Google Chrome. Dat is een zoekmachine die bij de meeste mensen verkozen wordt aangezien het makkelijk is om mee te werken. Ik stelde Google Chrome in als standaardbrowser en downloadde Adobe Acrobat DC.
Dat is een programma waarin je PDF bestanden in kunt openen.
Ook Adobe Acrobat DC stelde ik in als standaardapplicatie.

Daarna worden er in de instellingen van de laptop zelf bepaalde zaken gewijzigd en wordt er aan de klant gevraagd of er eventueel een antivirus programma geïnstalleerd mag worden.

Hulp op afstand is een dienst die ES biedt om problemen letterlijk op afstand op te lossen.
Er wordt dus hulp op afstand op het nieuwe toestel geïnstalleerd.
Als een klant een probleem heeft kan Stijn met een inlogcode van de klant dus op afstand het probleem proberen op te lossen. Na het instaleren van deze applicaties wordt er opnieuw op de Synology ingelogd om de laatste versie van Office te downloaden.

Het downloaden van de nodige software en Office is al een dingetje apart maar het activeren van Office zelf kan gebeuren op verschillende manieren. ES kiest ervoor om dit telefonisch te doen. Dat is de goedkoopste manier en in vergelijking met een rechtstreekse code is er geen verschil.

Eerst wordt er gevraagd om de licentiecode in te voeren. Hier hebt u een voorbeeld van een code die ingevoerd zou moeten worden: DR92N-9HTF2-97XKM-XW2WJ-XW3J6.

Na het invoeren van de code krijg je de mogelijkheid om België aan te duiden en vervolgens krijg je een nummer te zien waar je naar kan bellen.

Wanneer je belt naar het nummer krijg je een AI robot aan de lijn die je instructies zal geven die je dus correct moet volgen. Op een bepaald moment zal er dus gevraagd worden om 9 keer een kolom in te vullen die telkens 7 cijfers bevat.

Als je alle cijfers correct hebt ingevuld zal er een bevestigings-id worden opgenoemd en dat vul je dan uiteraard correct in. Als alle stappen voltooid zijn heb je je Office account volledig geactiveerd.

Na de 2 taken uitgevoerd te hebben en de applicaties op de juiste volgorde gezet te hebben is het gebruiksklaar maken en het activeren van Office dus voltooid en kan de klant worden opgebeld zodat zij hun toestel kunnen ophalen.

Naast volwassenen komen er ook jongeren met een sterke gaming laptop/desktop bij
ES-Computers. Zij kunnen dan problemen ervaren zoals een spel dat niet meer opstart of heel traag loopt.

Er werd een relatief nieuwe laptop binnengebracht met het probleem dat een game genaamd Elden Ring niet goed liep. Aangezien het een vrij nieuwe laptop was zou dit niet zo mogen zijn.

Stijn gaf mij meteen de laptop en zij dat ik zelf eens mocht kijken om het probleem op te lossen.
Ik zelf heb ook een sterke desktop dus ben wel vrij bekend met de problemen dat zo een toestel met zich kan meebrengen. 
Het grootste probleem was eigenlijk gewoon dat het spel in haperige bewegingen liep en er zo dus niet meer op het spel gespeeld kon worden. Zelf heb ik eerst wat gekeken aan wat het gelegen kon hebben en heb ik enkele zaken uitgevoerd zoals het verifiëren van de speldata.

Dit kan een tijdje duren en zou het probleem opgelost kunnen hebben maar wat jammer genoeg hier niet het geval was.
Toen dit niet lukte ben ik door alle instellingen van het spel gegaan en heb ik gezien dat de schermmodus op een minder presterende schermmodus stond.

I.p.v. borderless windowed zou het spel dus in fullscreen moeten staan.
Na deze wijziging speelde het spel terug zoals het zou moeten spelen en was het probleem dus opgelost. 

Ook de 2de week verliep meer dan goed. De taken die ik in de eerste week uitvoerde heb ik opnieuw kunnen doen en een opmerkelijk verschil was er zeker. Ik ben blij dat mijn stage mij veel heeft kunnen bijleren en dat ik geen vuile taakjes kreeg wat wel het geval zou kunnen geweest zijn.
Ik heb de zaakvoerder bedankt voor mij deze kans te geven.